torsdag 30 december 2010

Min summering av 2010

2010 började som vilket år som helst, morsan fyllde år, jag fyllde år, januari gick, februari kom och februari gick. Jag flyttade till min fina (och nuvarande) lägenhet i mitten av februari och jag kände mig så glad och lycklig öve att äntligen ha ett riktigt hem.
Mars kom och våren likaså. Jag började smälta fram igen efter vinterns totala mörker och begynnande depression.
I början av april kom påsken, den var något av en besvikelse och jag kände mig väldigt deprimerad just under den tiden. Sen kom nästa smäll...
... det tog slut mellan mig och Petter efter 1,5 år tillsammans. Någonstans hade jag ändå förväntat mig det, då det inte varit som förut den senaste tiden. Det var med andra ord ganska väntat och det var han som vågade ta steget att avsluta våran då destruktiva relation.
Jag var väldigt ledsen efter det, sen flyttade Maja och Hannes blev sjuk, min bil såldes och det mesta kändes rätt hopplöst och meningslöst där under en period.
I maj någon gång började jag återhämta mig igen och jag åkte ner till Stockholm dit Maja nu flyttat. Det var en välbehövlig paus ifrån allt vad Boden, depression och ångest hette. När jag kom hem därifrån kände jag mig som en ny människa med massa ny energi och massa idéer av vad som komma skall

.... jag hade ingen aning.

Jag festade, flirtade och levde livet. Jag var verkligen lycklig för första gången på väldigt väldigt länge. Det kändes verkligen bra och jag var verkligen lycklig. Jag hade återfått kontakten med mina vänner igen och mitt självförtroende hade återvänt efter ett par år på vift.
Jag och Petter återfick kontakten och kunde nu umgås som vänner. I samma veva insåg jag att det bästa som kunde hända var det som skedde. Jag hade annars fastnat i en destruktiv spiral och jag tror helt ärligt att jag inte hade suttit här idag om det inte gick som det gick med den saken.
I mitten av juli gick jag på semester. Fyra veckors betald semester låg framför mig och jag var lyckligare än någonsin (med undantag för vissa, idag, petitesser). Sola, bada och pina-colada!
Festerna avlöste varandra, jag träffade nytt folk och hade förjävla roligt helt enkelt. En riktig toppensommar. Festivaler, konserter och bara sköna slappardagar.

Till slutet av juli.

Då förlorade jag min bästa kompis. Det var inte roligt och enligt min åsikt väldigt oförtjänt. Det var en konstig situation. Samtidigt var jag nykär och trodde jag hade hittat "the one". Jag har aldrig varit så lycklig som då. Det var inga tvivel eller funderingar. Det var bara så självklart. "Inga konstigheter" så att säga.
Till 15e augusti. Då fick jag en kalldusch och gick in i en väldigt formsvacka. Efter en så fantastisk sommar så var det så oväntat att just detta skulle hända. Det tog länge innan jag kom över det. Flera månader skulle jag nog vilja påstå.
Helt plötsligt stod jag där utan min bästa kompis och utan min kärlek. Det var oerhört jobbigt. Oväntat inte minst. Fruktansvärt.
Men jag kom över det, sommaren tog slut och hösten tog vid. Jobbet och vardagsrutiner sattes återigen i rullning.
Hösten är väl aldrig särskilt händelserik egentligen. Jag jobbade, festade lite då och då. Umgicks med vänner och mådde väldigt bra. Jag väntade på höstdepressionen som brukar göra sig till känna där kring oktober, men tack och lov uteblev den. Poff sa det så var det slutet av oktober och hips vips var det Halloween, sen jul och nu är vi här; 30e december. Näst sista dagen på året.

Hur ska jag summera 2010?
Jag gick in med väldigt låga förväntningar, jag hade absolut inga förväntningar överhuvudtaget egentligen. Tänk vad bra det blev. Ett helt otroligt år på så många sätt. Jag har lärt mig så mycket och utvecklas så enormt som person. Jag har inte minst insett att jag faktiskt har ett gäng helt fantastiska människor omkring mig som vill mig väl.
Jag kunde inte önska mig mer av 2010. Jag hade allt. Lycka, motgång, framgång, kärlek, glädje, tårar, vänskap, familj.... allt. Hela känslospektrat och jag är så oerhört tacksam och stolt över mig själv att jag klarade allt. Det har varit motgångar. Ena jävla motgångar, jag har fått mitt hjärta krossat ett antal gånger och efter varje gång har jag stått där rakryggad och stolt. Stolt att jag klarade det.

Vad förväntar jag mig av 2011?
För det första är min förhoppning att vara arbetslös så få dagar som möjligt. Hålla mig sysselsatt. Antingen genom jobb eller så får jag helt enkelt börja studera. Sysslolös vill jag inte vara. Pengarna måste rulla in.
För det andra hoppas jag att alla runtomkring mig är frisk och att min familj och mina vänner får vara lyckliga.
För det tredje hoppas jag att jag får känna mig lika nöjd och glad som jag känner mig just idag. Jag hoppas på motgång, medgång. Glädje och tårar. Jag vill utvecklas ännu mera. Lära mig ännu mer och lära känna mig själv ännu mer.
Livet är underbart.

Gott nytt år på er och var rädd om varandra. Vi hörs 2011!

Avslutar med en sammanfattning:

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?


Nja ingenting nytt och världsomfattande direkt. Det kan jag inte påstå, nej. Men jag utmanade mig själv och testade nya saker, på ett nytt sätt och med nya ögon.

Har du några nyårslöften?

Nej. Det har jag inte mer än att jag ska försöka ta hand om mig själv och måna om mina nära & kära i samma utsträckning som tidigare. Jag ska kanske bli ännu bättre på att uppskatta mig själv och tycka om LINO. Det har jag i ärlighetens namn varit väldigt dålig på, även om det blivit bättre det senaste året.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?


Nääe, eller jo tre arbetskamrater blev föräldrar :)

Vilka länder besökte du?


Jag har nog baskemig bara varit i Sverige!

Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?


19e februari (flyttade in i lägenheten)
7e april (tog slut mellan mig & Petter)
15e augusti (mitt hjärta blev kört i en köttkvarn... ungefär)

Det är nog de största datumen ändå tror jag.

Vad var din största framgång 2010?


Att jag vågade. Att jag slängde mig in i saker utan att blinka. Det fick bära eller brista. Oftast brast det, men då vågade jag prova. Jag lärde mig också något av det, varje gång. Det är jag sjukt stolt över. Att jag aldrig förlorar hoppet.

Största misstaget?

Att jag var så elak och nedvärderande mot mig själv många gånger. Var väldigt destruktiv där ett tag. Som tur var så insåg jag att jag var på väg åt helvete och med hjälp av vänner & familj så rätade jag på mig.

Bästa köpet?

Mina fina möbler till lägenheten.

Vad spenderade du mest pengar på?

Förutom möblerna så tror jag nog att det var alkohol, cigg och utemiddagar... Festivaler, konserter och nöjen helt enkelt. Sjukt bra investerade pengar om ni frågar mig! Jag har haft jävligt roligt :)

Gjorde någonting dig riktigt glad?


Allt har gjort mig glad. Precis allt. Någon gång. Men mest av allt mina vänner, hur mycket de verkligen har ställt upp för mig. Det är obetalbart.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?


Så många, men Maskinen, Oskar Linnros, Johnossi & Timbuktu. Sen dängorna "One", "We no speak americano"... sommarplågor.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag har nog peakat på bägge. Jag har varit så offantligt lycklig och glad, men i nästa sekund i en sådan lidelse och smärta. Det har varit ett känslomässigt år.

Vad önskar du att du gjort mer?


Jag önskar nog inte någonting annorlunda. Jag hade gjort om allt igen.

Favoritprogram på TV


The Big Bang Theory såklart!

Vad gjorde du på din födelsedag 2010?


Precis på födelsedagen minns jag faktiskt inte, men dagen innan firade vi hemma hos Maja med middag och utgång. Sjukt rolig kväll!

Hur skulle du beskriva din stil år 2010?

Lino.

Den bästa nya personen du träffade?


Nya Lino, innehavaren av självrespekt och självförtroende.

Inga kommentarer: