lördag 18 juli 2009

Kottekottekottekotte


Jag glömde ju förfasen skriva att jag såg en igelkott igår! SÅ SÖT! Jag stod på Elins balkong, så hör jag hur det rasslar till.. "nedrans fyllesvin till att pissa överallt" var min första tanke, men så böjer jag mig lite över räcket (nyfiken? jag? DU SKOJAR!?) och ser en liten igelkott!!! Jag har inte sett en på FLERA år. Förut var det fullt på vårt område om somrarna, de var överallt! Det var verkligen sommar när igelkottarna kom fram och tassade omkring på gården. Det är uppenbarligen något som fattas nu..

Jag minns vår ilskne Ivar som bodde under vår altan. Han var verkligen närgången och oblyg. Morsan stod och pysslade i jordgubbslandet och känner hur något kraffsar på benet, hon tittar dit och vem är inte där om inte IVAR? Han kaxade mot David och mot Hannes (som då var ganska liten), fräste och hade sig. (Visste ni att igelkottar låter lite som katter när dom är ilskna??)

Det känns verkligen synd att igelkottarna försvinner allt mer, jag menar; de är ju en väldigt stor del av sommaren.
Sen de svinen som misshandlar dem till döds och är RIKTIGT elaka.. de borde fan torteras själva.
Igelkottar är väldigt harmlösa och väldigt väldigt söta djur. Har alltid drömt om att få ha en liten igelkott som husdjur.. undrar om det kanske är dags att ha det nu? Ha honom i en liten hage eller nåt, en stor äng.. så det är som att han är fri.. typ. Kanske en liten igelkotts-koloni?? Det vore väl nånting?

Nån som är på??

1 kommentar:

Lina sa...

Det finns att skaffa igelkottar som husdjur. Men du får inte ha svenska igelkottar från naturen, det är förbjudet :P