onsdag 11 februari 2009

gah. nu börjar jag gråta helt jävla hämningslöt.. vilken sekund som helst.
såhär ligger det till.
när jag var ungefär 11 år gammal kom min farmor och farfar på besök. precis som vanligt fick vi barn en kram och en puss på kinden av farmor. vad jag inte visste var att hon hade munherpes. detta smittade mig. 11 år gammal och herpes. det är coolt va?
dock bröt inte detta ut förrän ungefär ett år senare. vi visste inte vad det var, förrän jag gick till en läkare och fick reda på att jag hade HERPES. på kinden.
detta har kommit och gått sedan dess. oftast kommer det på våren, när första solstrålarna tränger fram. tydligen kan det vara en anledning till varför det ploppar fram. sen kan stress vara en annan anledning. i mitt fall har det dock alltid varit solen.
fram tills i höstas.
jag fick de första utslagen strax efter jag och petter hade blivit tillsammans. (bingo!) jag var mitt inne i min värsta depressions-period och jag gick fortfarande på jobbgarantin. så där var det helt och hållet stressrelaterat. jag använde min vanliga Vectavir-salva som alltid funkat. smörjer varannan timma i tre dagar och sen är det borta. inte mer än så. tji fick jag.
ett par veckor senare kom det igen och ytterligare ett par veckor en gång till. detta var strax innan vi åkte till turkiet. när vi sedan var på väg hem ifrån turkiet ploppade det fram (igen!). denna gången var dock på grund av solen kan jag tänka mig.
jag var riktigt irriterad. fyra gånger på bara ett par månader. det var inte bra. men det gick över även denna gång och jag hoppades (och trodde verkligen) att det nu inte skulle återkomma först ett par år. det är så det oftast är. ÅRS mellanrum.
tji fick jag igen. nu är det här. min vän herpesen.
vad det är nu vet jag faktiskt inte. det är nog stressrelaterat. den inre stressen.
jag borde nog besöka en läkare och få en ordentlig salva. jag tror jag börjar bli immun mot den där receptfria vectavir.
det är oerhört plågsamt. det KLIAR, STICKS och ser LÄBBIGT ut. tänk på hur det är att ha det ... MELLAN BENEN. huvva.
skaffa er aldrig herpes!! det får man dras med HELA livet.

2 kommentarer:

Lina sa...

Nä fy, jag tror inte att det är något man önskar sig att få direkt. Vissa är dock väldigt oförsiktiga o får det av diverse anledningar, andra som dig har bara jävligt otur :/ Hujja.

mimmsaan sa...

ååh vad hemskt det låter.. :( hoppas du får lite starkare krejer av doktorn!