söndag 15 november 2009

Städning

Har precis gjort en snabbinsats här, har dammsugit, vädrar sängkläder och har plockat undan sånt som ligger och "skräpar". Allt medan Petter ligger på soffan och frågar "är du inte klar? Kan du inte stänga fönstret? Kan du släcka taklampan?" på alla frågor svarar jag "nej, nej och nej" och fortsätter mitt maniska städande. Ja, jag har en tendens att bli väldigt manisk, far genom rummen som en tornado; alldeles svettig innan det hela är över. Snabbt och smidigt, precis som det ska vara.

Men så börjar jag sedan tänka hur stereotypiskt det var. Nästintill komiskt. Jag har diskat idag och nu städar jag som en toka, allt medan Petter ligger på soffan. Skrattretande va? Haha
Allt det där med jämställdhet och sånt gäller inte här. Men det gör mig faktiskt ingenting just eftersom män/killar/pojkar är helt inkompetenta när det kommer till städning. Petter KAN städa och diska, det vet jag, tvätta likaså. Men jag gör det hellre själv eftersom jag vet att det går snabbast så och det blir på mitt sätt. Han blir galen av att jag ständigt lägger mig i när han gör något "Älskling gör så istället", därför är vi nog båda överens om att det blir bäst om jag gör det på en gång. Slippa diskussionen.

Men han hjälper faktiskt till, när jag frågar om han kan diska medan jag är på jobbet så kan han faktiskt göra det! Det har hänt att han tvättat medan jag varit på jobbet eftersom det inte är gott om tvättider kl.17 på vardagarna. Så givetvis hjälper han till.
Bara det att när jag är hemma så är det jag som är drottningen i djungeln (hä) och då blir det på mitt sätt. Bäst blir det också om jag gör det själv.

Så alla ni som gnäller om att männen ska hjälpa till och bla bla bla, tänker ni inte på att ni ändå måste göra om det själv? Det är kvar damm i hörnen eftersom dammsugningen endast sker på öppna ytor, grejerna flyttas inte på. Diskbänken ser ut som ett bombnedslag, det torkas inte undan efter sig, slasken töms inte på äckel-päckel.. Det blir liksom ändå vi som i slutändan får göra om skiten. Lika bra att göra det själv på en gång.

(Ja, jag drog alla killar över en kam nu. Jag VET att det finns dem som KAN diska och göra fint efter sig, men det var inte det som var diskussionen nu.)

Inga kommentarer: