fredag 7 augusti 2009

Sting like a flower smells like a bee? Eller hur var det nu?


Två läser min blogg! Emelie och Lina! Yaaaaaaaahay! :D Jag skriver för er tjejor! ;)

Var på vårdcentralen idag. IGEN. Tredje gången inom en vecka. Börjar veta hur det fungerar där nu..
Mina halsmandlar har fortfarande inte gått ner i svullnad så jag börjar känna mig lite orolig.
Det första jag fick göra när jag kom dit var att ta blodprov och två svalgprov. Det ena var ett "vanligt" halsfluss-test och det andra var ett "special edition" halsfluss-test, IFALL det skulle vara så att jag har en special edition-halsfluss. Svalgprov går bra. Det är nemas problemas. Har typ inga kräkreflexer så det är inte det minsta obehagligt. Däremot blodprov. Fy. Hatar det. Men jag tror att det mest handlar om att jag själv bygger upp en sorts rädsla för det. Det är inte blodet jag är rädd för, det är inte nålen (eller okey, lite nålen). Det är mer själva vetskapen att det kommer föras in ett tunt, vasst och förmodligen livsfarligt föremål i mina vener. Det är det som skrämmer mig. Men det gick bra även idag, jag svimmade inte och de fick de prover de ville ha. Även om hon fick sticka mig tre gånger i armen, varav en av gångerna inte gav ett endaste dugg. Satt där och kände hur hon pysslade med rören och så, sen när hon drog ut nålen så tänkte jag ju givetvis "Yes, äntligen klart!" Men så visade det sig att hon inte fått ut en endaste droppe blod. Inte i nåt av de fyra rören.. och JA! hon skulle ha FYRA rör blod av mig.
Det var det sista jag gjorde, EFTER jag var hos läkaren. För då började hon fundera om det kanske var körtelfeber jag hade ändå. Eftersom jag har alla symptomen, förutom just febern. Men den är inte så nödvändig ändå. Lite dumt med tanke på att det heter "körtelFEBER". Nåja.
OM det skulle visa sig att jag har det så finns det inget man kan göra ändå, bara vänta ut det.
Hon frågade också om det skulle finnas en risk att jag hade HIV. Jag tror att hon såg min "VAD TROR DU OM MIG?"-min för hon sa väldigt snabbt efteråt "Ja, alltså.. nä det är klart". Men man vet ju aldrig, man behöver ju inte ha legat med en HIV-smittad eller injicerat något suspekt med en begagnad nål. Kan ju komma någon annanstans ifrån också. Men NEJ. Jag tror inte jag har HIV. Är 99.99999% säker.
Morsan snackade om att det kan vara Hepatit. Men det tror jag inte heller. Hoppas inte det. Det är ju nån lever-sjukdom tror jag. Men då blir man väl gul? Brukar man ju bli om det är nåt som har med levern att göra.

Nä. Så sjuk som jag framställer mig att vara är jag faktiskt inte. Egentligen är det tröttheten, halsmandlarna och magontet som stör mig. Vore det något riktigt allvarligt så hade jag nog haft feber i alla fall. Men det är ju irriterande. Det är det ju.

Nä nu ska jag hoppa in i duschen hade jag tänkt. Ska bjuda Elin på middag ikväll, så jag vill vara liiiite fräsch i alla fall ;P Hah.

Ajöken möken!

Inga kommentarer: