måndag 23 februari 2009

började tänka när jag stod och sminkade mig. oftast tänker jag inte alls när jag gör det och skulle jag mot förmodan göra det så är det oftast "helvetes ögonfransar" eller något i den stilen. men idag började jag tänka på mina ögon. dels det vi ser utåt. ögonfärgen, storleken på ögonen osv. det estetiska.
men sedan började jag även tänka på det som sker "bakom kulisserna". tänk så otroligt mycket våra ögon tar in varje dag- intryck, känslor, information.. listan kan göras lång.
det är helt otroligt hur allt kopplas samman, tolkas och utifrån det reagerar vi med känslor.
tänk vad mycket vi tar in under en dag. tänk sedan en vecka, en månad, ett år, tre år, femton år, femtio år eller en livstid. så mycket man upplever och hur mycket minnen man har lagrat med hjälp av ögonen. det visuella man tar in varje dag. bra saker, dåliga saker. riktigt katastrofala saker som sätter ärr i själen för alltid. människor som bevittnat mord, våldtäkter, naturkatastrofer, misshandel... listan går att göras lång även här.
men det finns självklart minnen som man för alltid kommer minnas med ett leende på läpparna. dessa minnen är att föredra. dock är dessa lite färre, men de finns där. lagrat i hjärnkontoret, inmatade av det visuella sinnet. ögonen.

tänk vad mycket vackrare ögonen blir när man tänker på det.

Inga kommentarer: