fredag 19 september 2008

Hjärtebarn!


Min lillebror som är född med ett allvarligt hjärtfel


Jag har upptäckt att det finns så många olika föreningar som får massa uppmärksamhet i media. Ta Cancerfonden till exempel- den får massvis med reklam både i tidningar och tv. Sen har vi Hjärt- och lungfonden som också får en hel del uppmärksamhet.
Det finns fonder och föreningar för människor med dyslexi, diabetes, reumatism, afasi och massa annat. Alla får de uppmärksamhet på olika sätt. Vilket är bra! Det säger jag ingenting om, alla de olika föreningarna och fonderna behöver få in pengar för att kunna forska mer kring området och kunna ge patienterna bästa möjliga behandling och vård.
Men så finns Hjärtebarnsföreningen. Jag har aldrig någonsin läst något om den, sett den på tv eller liknande. Enda anledningen till varför jag känner till den är för att min lillebror, Hannes, är klaffopererad. Han föddes med en väldigt, väldigt svårt hjärtfel och har spenderat mesta tiden av sina första år på unviersitetsjukhuset i Lund. Han var väldigt nära däran och hans liv hängde bokstavligt talat på en skör tråd. Men han klarade sig och är nu idag som vilken tioåring som helst.
Dock kommer han behöva fler operationer då många delar kommer behöva bytas ut när han "växer ur" dem.

Även om Hjärtebarnsföreningen inte förekommer överallt med reklam så betyder det inte att de inte är i behov av pengar. Varje dag föds tre barn i Sverige med hjärtfel. Varje dag får tre familjer det tunga beskedet att deras barn riskerar att dö.
Vi har själv varit där, vi har levt med den ständiga väntan, ångesten och rädslan; "kommer han att dö?".
Att prenumenera på Hjärtebarnstidningen eller köpa en Hjärtebarnsbakelse ger pengar och det ger större möjligheter till bra och framgångsrik forskning.

Ni kanske har sett dokumentären Victorias Hjärta som gick på fyran här för ett tag sen?
Hon behövde ett helt nytt hjärta- vilket är ganska vanligt och som rent psykiskt kräver mer av familjerna och som kräver, rent fysiskt, mer av patienterna. Väntan på det perfekta hjärtat. Sen väntan på om de matchar varandra, stöter kroppen iväg hjärtat, tillstöter komplikationer?

Det är sjukt hur mycket ett barn kan måsta utså. Drän, nålar, isolering och EKG:n.

http://www.hjartebarnsfonden.org/
Klicka in där och LÄS. Kunskap kan man aldrig få för mycket av.

2 kommentarer:

Anonym sa...

en kusin till mig föddes också med hjärtfel... han opererades ända nere i lund, ett flertal gånger (bor i luleå). usch alltså :/

Anonym sa...

oj, läste visst inte tillräckligt noga :S elr så missade jag det bara, att din bror också opererades nere i lund. ops :P