lördag 5 juli 2008

Supersize vs Superskinny

Jag sitter just nu och tittar på tv3's program "Supersize vs Superskinny". Jag börjar tvivla på deras koncept. Hela programmet handlar om mat och hälsa där två personer, en överviktig och en underviktig, byter diet för en period- i det här fallet en vecka. The superskinny får äta gigantiska mängder junkfood medan the supersize får äta en morot med lite sparris ungefär. Vad jag nu undrar är hur bra det egentligen är? Jag menar, det är drastiska åtgärder, kroppen är vad vid diverse diet. Byts dessa sedan ut rätt vad det är mot dess raka motsats så kan jag inte tänka mig att kroppen reagerar särskilt bra.
Man bör nog ta det lugnt, successivt byta diet.
Jag är kritisk till det här konceptet, väldigt kritisk. Visserligen är det bara för en tid de byter diet- men det är ju fortfarande en stor omställning för kroppen. Alltför stora omställningar är ju som bekant inte bra- varken för mind, body or soul.
En varierad kost, motion och ett glatt humör är nog ändå det bästa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mjo, det är ett uruselt och rätt farligt koncept. Men det är i princip alla tv-dietskoncept... Typ "Du är vad du äter" där de helt och hållet tar bort ALLT de är vana vid och bara äter typ ärtor och shit i en månad... Det håller sig ju aldrig. Men det är bra tv! Och det är ju egentligen det som är poängen, för vem vill se en långsam process som faktiskt funkar i slutet? Sorgligt men oundvikligt. :/