onsdag 5 mars 2008

Bokmalen filosoferar

Var till skolan en sväng idag, men var bara så jag och Wera hann jobba med projektet och sen kom morsan o hämtade mig. Mår ganska kasst faktiskt, känner mig helt tung i skallen.
Tror jag ska vila här i soffan på en stund faktiskt. Ska bara titta runt på bokrean, kanske jag hittar något. Morsan hade faktiskt beställt en bok till mig, "Tärningsspelaren" av Luke Rhinehart. Riktigt bra faktiskt, kunde knappt sluta läsa igår kväll. Tvingade mig själv att lägga undan den. Annars hade jag väl fortfarande legat o läst skulle jag tro! Härligt med sådana böcker, när man bara läser och läser. Helt omöjligt att lägga ifrån sig. Innan jag började med den här läste jag faktiskt en bok av Karolina Ramqvist, "More Fire", som inte alls var så där måste-bara-läsa-en-sida-till. Den vara faktiskt riktigt usel. Men envis som jag är så tvingade jag mig själv att läsa, trots att den var kass. Men till slut gav jag upp, det är inte värt att slösa bort min dyrbara tid på skit-böcker när man kan läsa bra böcker. Eller hur?
Efter "Tärningsspelaren" tänkte jag ge mig på "En dåres anteckningar" av Nikolaj Gogol, som jag i och för sig redan påbörjat men inte riktigt fastnade för på en gång. Men jag ska ge den en till chans. Sen måste jag ju faktiskt läsa andra delen av "Brott & Straff" av Dostojevskij. Det finns triljoners med böcker jag vill och ska läsa, synd bara att ett dygn bara har 24 timmar. Man måste ju hinna göra annat också, inte bara läsa. Visst?

Inga kommentarer: