torsdag 2 april 2009

Att välja glädje

"Det är med hjälp av mina tankar jag kan förändra mig själv.
Det är på tankens nivå all förändring startar"

Jag började läsa en bok igår som jag fick av min mor. "Att välja glädje". Ända sedan jag fick den har jag känt lite "Pyttsan!" men igår kände jag att förändring är verkligen något jag behöver. Bryta mitt mönster. Så jag bestämde mig för att ge den en chans.

Författaren berättar mycket om tankar. Tankar, tankar, tankar och hur mycket dessa påverkar oss människor. Både oss själva och dem runtomkring oss. Jag kände igen mig. Det negativa tänkandet "smittar" av sig- det man känner om sig själv, tar man ut över andra och därmed påverkar andra.
Jag har alltid vetat att jag haft ett negativt förhållningssätt till det allra mesta, men jag ska nu försöka att tänka annorlunda. Tänka positivt.
Någonstans handlar vi alltid utifrån självkänslan. Är man ständigt kritisk och negativ, ironiserar andra människor så kan detta bottna i ens egna självkänsla.

Sitta, som jag gör, och gnälla, känna sig mindre värd, misslyckad och dålig gör inte det hela bättre. Precis som han säger "All förändring startar i tanken".

Jag fick verkligen en rejäl tankeställare igår när jag läste, jag ville läsa från pärm till pärm. Medan Pollack i sitt förord sa det motsatta. Att detta är en liten handledning, en självhjälp. Jag vet inte om det är inbillning, eller om jag verkligen har ett annat tankesätt. Men eftersom jag känner det själv så kan det inte vara inbillning, eller hur? Snarare ett steg på vägen.

Jag avslutar med det allra viktigaste avsnittet jag läste;
LYCKA ÄR ETT VAL.

Inga kommentarer: